Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia Dodaj Obrazki Dowcipy Soft Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
ЭР22 SVL
Młynarz2033 • 2013-03-20, 16:54
Radziecki pociąg odrzutowy

Radziecka myśl techniczna obfitowała w różne dziwne wynalazki, inżynierowie najdoskonalszego kraju na kuli ziemskiej nie byli na co dzień ograniczeni krępującymi okowami zdrowego rozsądku, czy ekonomicznej efektywności - jak ich zachodni koledzy. Mogli więc bez ograniczeń oddawać swoje niebywałe umiejętności projektom, które dziś nas dziwią.

pamiętacie co to Kaspijski Potwór - ekranoplan?(Miałem o tym temat)

albo ZIŁ 29061?(A o tym zrobię)

to nie wyczerpuje krótkiej listy najdziwniejszych produktów myśli inżynieryjnej XX wieku. Jest jeszcze "ЭР22 SVL", czy też "Pospieszny Wagon-Laboratorium" (скоростной вагон-лаборатория), czyli...

pociąg z napędem odrzutowym...

Powstała w 1970r. w kalinińskich zakładach wagonowych konstrukcja oparta była na całkiem standardowym wagonie kolejowym z doczepionymi elementami zmniejszającymi opór powietrza (do 0,252 cX), oraz silnikiem odrzutowym z samolotu Jak-40

Wróćmy jednak do bohatera , czyli pociągu odrzutowego SVL.
Eksperymentalny pociąg osiągnął w 1972 roku prędkość maksymalną 249 km na godzinę, co jak na owe czasy było rezultatem wybornym, właściwie - wciąż jest doskonałym rezultatem co wie każdy kto choć raz podróżował pociągiem na trasie Gdynia - Zakopane.

Tak czy inaczej pomimo osiągania całkiem przyzwoitych prędkości rzeczywista produkcja nie była celem radzieckich inżynierów. W ZSRR raczej nie wierzono w zasadę czas=pieniądz i ta niebywała konstrukcja powstała bez konkretnego planu przyspieszenia dojazdu kolejowego z Moskwy do Władywostoku. W związku z tym wagon SVL spotkał los podobny do ekranoplanu, czyli skończył na cmentarzysku myśli inżynieryjnej.

Trochę szkoda, byłoby fajnie tak sobie wsiąść do pociągu, odrzutowego...









Jak było to admini wiedzą co zrobić
Zgłoś
Avatar
d................s 2013-03-20, 22:48 1
koolowsky napisał/a:

"nie byli na co dzień ograniczeni krępującymi okowami zdrowego rozsądku, czy ekonomicznej efektywności - jak ich zachodni koledzy. Mogli więc bez ograniczeń oddawać swoje niebywałe umiejętności projektom, które dziś nas dziwią."

Dziwią bo są w c🤬j nie ekonomiczne i do c🤬ja potrzebne. Daleko nie trzeba szukać; francuski TGV powstał na poczatku lat '70 i zap🤬lał już ponad 300km/h przy czym był na energię elektryczną 300 razy tańszą niż paliwo spalane w tysiącach litrów przez ten gówniany komunistyczny projekt. J🤬 KOMUCHÓW!



Już, już... Żaden komuch cię już nie skrzywdzi... Śpij spokojnie.
Zgłoś
Avatar
G................e 2013-03-20, 23:46 1
Ruscy przy takiej ilości złóż powinni być potęgą technologiczną od początku XX wieku, wyprzedzając inne kraje o lata. Komunizm ich zniszczył, wybili swoich inżynierów doprowadzając do zacofania. Gdyby nie "specyficzne" warunki pogodowe w Rosji to Niemcy dali by im nieźle w dupę.
Zgłoś
Avatar
Z................z 2013-03-21, 18:48 1
"Jak było to admini wiedzą co zrobić" Mam k🤬a dość tych tekstów. Chcesz coś przekazać adminom? Użyj tagu [mod*][/mod*] (usuń gwiazdki kretynie) i tyle. K🤬a mać, czasami na jedną stronę wypada po kilka tematów z tekstem tego typu, kiedy wam to się k🤬a znudzi?! Moderator nie potrzebuje waszej zgody na usunięcie gwoździa, k🤬a wasza j🤬a mać.
Zgłoś