Główna Poczekalnia Soft Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
👾 Zmiana domeny serwisu - ostatnia aktualizacja: 2025-07-22, 21:51
📌 Ukraina ⚔️ Rosja Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: 14 minut temu


Mężczyzna z przerwanym rdzeniem kręgowym, któremu wrocławscy neurochirurdzy przeszczepili komórki nerwowe pobrane z nosa, może ruszać nogami. To nadzieja na wyleczenie dla innych osób po wypadkach
Pacjent to mężczyzna powyżej trzydziestki. Po wypadku całkowicie stracił władzę w nogach. Do tej pory wobec takich osób medycyna była całkowicie bezradna.

Komórki z nosa pomogą rdzeniowi kręgowemu

Lekarze z Kliniki Neurochirurgii Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu przeprowadzili u chorego operację przeszczepienia do rdzenia kręgowego komórek nerwowych pobranych z nosa. To tak zwane glejowe komórki węchowe, które występują w błonie śluzowej nosa. Badania prowadzone w latach 80. w Londynie wykazały, że są one odpowiedzialne za regenerację nabłonka węchowego.

Wrocławscy naukowcy postanowili wykorzystać tę niezwykłą cechę do odtworzenia zniszczonych włókien rdzenia kręgowego. Glejowe komórki węchowe mają naprawiać zerwany rdzeń tak, by impuls nerwowy wysłany z mózgu dotarł do nóg. Zespół lekarzy i naukowców, m.in. neurochirurdzy prof. Włodzimierz Jarmundowicz i dr Paweł Tabakow, opracował własną metodę pobierania, izolacji i hodowli ludzkich komórek gleju węchowego.

Jeden z pacjentów rusza nogami

O przeprowadzonym we wrocławskiej klinice eksperymencie i wielkiej szansie m.in. dla ofiar wypadków samochodowych czy skoków do zbyt płytkiej wody po raz pierwszy pisaliśmy w "Wyborczej" w 2008 roku. Wówczas neurochirurdzy przeprowadzili pierwszy taki zabieg w Polsce i jeden z pierwszych na świecie.

- Uszkodzenia centralnego układu nerwowego są nieodwracalne - mówił wówczas prof. Jarmundowicz. - Tymczasem okazało się, że komórki glejowe w naszych nosach to jedyna część układu nerwowego, która potrafi się odrodzić. Sparaliżowane szczury z przeciętym rdzeniem, którym wszczepiono glej, zaczynały znów wspinać się na kratki.

Od czasu pierwszego zabiegu minęło już ponad pięć lat. W tym czasie lekarze przeprowadzili kilka takich operacji. Podkreślają, że to złożony proces. Wciąż ostrożnie mówią o wynikach eksperymentu. Przyznają jedynie, że u jednego z pacjentów są bardzo obiecujące. Mężczyzna najpierw odzyskał czucie w nogach, następnie zaczął nimi ruszać. Nie wstaje z łóżka, ale jest już w stanie wykonywać ćwiczenia nogami, kiedy leży na plecach.

[LINK]
Zgłoś
Witaj użytkowniku Sadol.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

Dalsze istnienie serwisu jest możliwe jedynie dzięki niewielkim, dobrowolnym wpłatom od użytkowników. Prosimy Cię zatem o rozważenie wsparcia nas poprzez serwis Zrzutka.pl abyś miał gdzie oglądać swoje ulubione filmy ;) Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
Ork.Fajny 2014-01-18, 12:27
Zarammoth napisał/a:

Jak dziecko urodzi się z wadą genetyczną (zasługa boga?), a nauka potrafi tę wadę usunąć czy zrekonstruować np. twarz to jest to osiągnięcie nauki, nie żadnego tam boga.


Śmieszne jest że zakładasz zero jedynkowy tryb myślenia w którym to Bóg rozdaje na prawo i ledwo choroby genetyczne ale już metody walki z takowymi chorobami w żaden sposób nie są jego zasługą...
Albo zakładaj że wszystko to dzieło lub dzieje się za przyzwoleniem Boga albo że go nie ma i wszystko to nauka...
PS. Reakcja pogańska? Heh. Rozumiem że lubisz żyć w drewnianych grodach z trawiastą przepaską na dupie...? Bo to są jedyne osiągnięcia pogańskiej kultury słowiańskiej.

Stasiu Gąska napisał/a:

Ze składni wnoszę, że nie możesz mieć więcej niż 16 lat (lub zacina ci się przecinek na klawiaturze), więc daruję sobie słowną woltyżerkę i postaram się pisać w kategoriach, które dotrą do ciebie w całości.


Ojeju... Paru przecinków nie wstawiłem... Zły ja, zły ja

Stasiu Gąska napisał/a:

Pozwól więc, że zamiast przerzucać się z tobą argumentami, stwierdzę jedynie, że nauka wymaga dowodów; tych zaś religia nie dostarcza.


Wiesz że tym zdaniem wylewasz siebie pieprzoną hipokryzję...?
stwierdzasz że nauka wymaga dowodów, jednak sam nie potrafisz żadnego konkretnego dowodu na hamowanie nauki przez kościół podać. Rozumiem że posiadałeś wiedzę tajemną i wszystko co powiesz jest prawdą objawioną...?

Stasiu Gąska napisał/a:

Jeśli więc religia odmawia przyjęcia naukowej metodologii, to na jakim niby gruncie te dwie rzeczy się ze sobą nie wykluczają?


Powtarzam... Przedstaw parę przykładów gdzie religia katolicka odrzuciła jakieś tezy mimo że przedstawiono dowody które to potwierdzają... I od razu mówię że lepiej nie używaj przykładu Giordano Bruna jeśli nie masz żadnych sensownych danych o jego naukowych teoriach.

Stasiu Gąska napisał/a:

Zaaaraz... Coś jest nie tak. To przecież nie mogły być twoje słowa. A niech mnie!


Jesteś żałosny. Moja postawa od początku u w tym temacie brzmi "przedstawcie dowody na to że kościół hamował rozwój nauki". Dostałem tylko fragment Biblii który nawet nie zawiera w sobie potępienia tego że byli w stanie coś zbudować, a mówi o tym że Bóg Katolików nie wiadomo czemu nie lubi jednorodności.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2014-01-18, 13:32
I oczywiście kolejny raz jakieś odkrycie ma miejsce w Polsce. Znając życie zaraz 'muricca się rzuci na patent i odkupią od nas za grosze a Polacy tymi zaskórniakami się zadowolą...
Zgłoś
Avatar
Stasiu Gąska 2014-01-18, 13:33
@Ork.Fajny
Nie wiem, dobry człowieku, jak do ciebie dotrzeć. Czyż to nie chrześcijanie zrobili sobie ognisko z Musejonu i Serapejonu na polecenie Teodozjusza? Czyż św. Augustyn nie potępiał ciekawości świata jako takiej? Czyż nie jest prawdą, że Kościół sprzeciwiał się stosowaniu szczepionki przeciwko ospie, tłumacząc, że żaden wynalazek nie może ograniczać woli Boga? Albo stosowania chloroformu w czasie porodu, bo jakaś tam książka mówi "w bólu rodzić będziesz"? Przecież te przykłady można mnożyć i nie jest to żadna - jak to z erudycją raczyłeś ująć - "wiedza tajemna".

I naprawdę mógłbyś potrenować stosowanie znaków przestankowych (to też nie jest wiedza tajemna).
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2014-01-18, 14:48
Ork.Fajny, - korwinista-chrzescijanin, ciezko o wiekszy paradoks
zakladam ze chrzescijanin skoro katoli bronisz roznie zazarcie co korwina
Zgłoś
Avatar
olka. 2014-01-18, 15:16
Ork, gadasz straszne głupoty i próbujesz je jakoś racjonalnie obronić, ale Ci nie idzie. Oczywiście, że kościół katolicki jest przeciwko nauce, od średniowiecza palono na stosie i nakładano ekskomunikę na ludzi zajmujących się nauką.
Nawet teraz kościół jest przeciwny chociażby badaniom nad komórkami macierzystymi, które mogłyby pomóc w leczeniu setek schorzeń. Jest przeciwko używaniu prezerwatyw, które uratowałyby przed AIDS miliony ludzi w Afryce. Tak, prezerwatywy to też jest dorobek nauki !
Jest jedno proste wytłumaczenie dlaczego kościół wręcz ma obowiązek sprzeciwiać się nauce - prawo naturalne. Chyba największy dogmat kościelny, który mówi, że wszystko w świecie pochodzi od boga i ma swój porządek i cel. wg prawa naturalnego nauka zakłóca ten boski porządek i dlatego nie można jej popierać i trzeba z nią walczyć. Kościół spowalnia rozwój cywilizacji i dlatego też racjonalni ludzie powinni promować świeckość.
Zgłoś
Avatar
Ork.Fajny 2014-01-18, 16:49
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2014-01-18, 17:14
Ork.Fajny napisał/a:


Marsjanin-dendrofil, równie wielki paradoks z ciebie. Niby drzew na marsie u ciebie nie ma, a jednak lubisz zboczku je łomotać.
Bez sensu, lub nie wiesz skąd wziąłem te przymiotniki? Witaj w klubie, ja też nie wiem skąd wziąłeś to że popieram Korwina albo wierzę w te brednie.



Jak zawsze same rzeczowe argumenty jak przy reszcie dyskusji
Zgłoś
Avatar
olka. 2014-01-18, 17:26
Jasne, że nie ma praw nienaturalnych, z tym że mi chodzi o to prawo naturalne, które jest doktryną bioetyczną kościoła. I są różne dokumenty kościelne, choćby encykliki Jana Pawła II chociażby, które dokładnie opisują co można a czego nie według ich wiary. Miałam niedawno jedną w ręce, ale już oddałam do bilbioteki, więc nie będę cytować.

I jeszcze, każesz mi teraz wymieniać ofiary kościoła? Jestem nogą z historii, więc nie podam Ci nazwisk, ale to tak jakby powiedzieć, że holokaustu nie było, bo nie znam nazwiska żadnego Ż__a, którego spalili. Albo nie było wypraw krzyżowych, bo też nie znam żadnej ofiary z nazwiska. Bez sensu.

Z tymi porami w prezerwatywie, pff żaden argument. Są pory, to prawda. Ale faktem jest, że prezerwatywy mają bardzo wysoką skuteczność, koło 98%, co oznacza, że szalenie obniżają ryzyko zarażenia. Nic nigdy nie daje stuprocentowej gwarancji i nie o to tu chodzi. To tak jakby powiedzieć, że nie podamy komuś jakiegoś leku, bo daje tylko 98% szansy wyzdrowienia, a nie 100%.Nie będę się bawić w szukanie badań.
Każesz na wszystko szukać badań, to jest tak idiotyczne, że nie mogę. To tak jakbym powiedziała: proszę mi podać publikację, która dobitnie udowadnia, że 2 i 2 to 4! Inaczej nie uwierzę!

Proszę, znalazłam kilka stron ze źródłami danych

ponton.org.pl/pl/strona/skutecznosc-metod-antykoncepcyjnych-i-skuteczn...

I tu wypowiedź lekarza

pogromcymitowmedycznych.pl/myth/606/prezerwatywy-maj%C4%85-mikropory-p...

Zresztą, do tego niepotrzebne są żadne wielkie badania, wystarczy, że otworzysz pierwszy lepszy podręcznik z fizjologii, biologii czy przyrody
Zgłoś
Avatar
Ork.Fajny 2014-01-18, 17:59
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
olka. 2014-01-18, 18:08
Nie chcę już mi się dalej dyskutować, ale z tą prezewartywą nie masz racji, to straszna głupota z tym, że 98% wirusów prezerwatywa zatrzyma, a dwa procent przejdą? Jezusie nazareński, dawno gorszej głupoty nie widziałam to w ogole nie o to chodzi.

A z tymi naukowcami jest tak, że omawiane są czyjeś badania i odkrycia, ale każdy kto bierze udział ma podstawową wiedzę w danym temacie, konferencje naukowe nie polegają na tym, że trzeba udowadniać źródłami każdą, nawet największą oczywistość.
Ja też jestem studentką, ale już niedługo kończę i sprzeciwiam się kościołowi, bo jako lekarz nie będę mogła się godzić na zabranianie ludziom dostępu do zdrowia
Zgłoś
Avatar
Ork.Fajny 2014-01-18, 18:30
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
olka. 2014-01-18, 19:14
Ależ drogi Orku, po prostu jest sobota po południu, nie chcę mi się szperać w internecie, ale już tak męczysz, że znalazłam kilka miłej lektury. Niestety nie mogę dodawać linków do innych stron, bo napisałam mniej niż 20 postów, ale znalazłam Ci tytuły publikacji, wystarczy, że wejdziesz na pubmed . com i je skopiujesz

1. HIV among men who have sex with men in Malawi: elucidating HIV prevalence and correlates of infection to inform HIV prevention.

2.Outcomes of a community-based HIV-prevention pilot programme for township men who have sex with men in Cape Town, South Africa.

3. Assessing the Cost Effectiveness of Pre-Exposure Prophylaxis for HIV Prevention in the US.

4.How Much Demand for New HIV Prevention Technologies Can We Really Expect? Results from a Discrete Choice Experiment in South Africa.

5.Effects of Partnership Change on Microbicide Gel Adherence in a Clinical Trial (HPTN 035).

6/ An Internet-Based Intervention (Condom-Him) to Increase Condom Use Among HIV-Positive Men Who Have Sex With Men: Protocol for a Randomized Controlled Trial.

Nie wracaj do dyskusji przed zapoznaniem się z faktami, które Ci teraz już podaję na talerzu. I nie wyrzucaj nam tu swoich zabaobonów ubranych w pseudonaukowy język. Kapsyd wirusa przebija się przez pory, ale tylko w 2%, pozostałe 98% zostaje w gumce Proszę, mam nadzieję, że otworzą Ci się troche oczy. pozdrawiam

I chciałam jeszcze dodać, że skuteczność rzędu 90% oznacza, że użycie prezerwatywy chroni przed 90% zakażeń, które pojawiłyby się gdyby prezerwatywa nie była użyta. To nie znaczy,że 10% wirusa przechodzi przez kondoma, chodzi o statystykę. Tak samo w przypadku statystyki ciążowej, skuteczność rzędu 97% oznacza, że na sto kobiet używających prezerwatywę, 3 zajdą w ciążę, a nie - jak Ty rozumujesz - że 97% plemników zostaje w gumce, a 3% biegnie dalej Mam nadzieję, że jasno to wytłumaczyłam i zrozumiałeś. Pozdrawiam
Zgłoś
Avatar
Ork.Fajny 2014-01-19, 14:55
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2014-01-20, 12:21 1
kokinosz napisał/a:

Nauka. Nie modlitwy.


Dokładnie! A może by tak kasę ładowaną na lekcje religii w szkołach przeznaczyć na dodatkowe lekcje biologi, chemii czy fizyki?
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2014-01-20, 14:01
@Ork.Fajny
Panie Orku mam cukrzycę i załóżmy, że nie podam sobie insuliny tylko będę się modlić, a ze mną cała moja rodzina i znajomi, ba nawet pójdę do komunii czy to uchroni mnie przed hiperglikemią i zakwaszeniem organizmu? Wiesz albo coś działa albo nie działa. Insulina działa, modlitwa nie. Sir Francis Galton prowadził badania na temat skuteczności modlitwy. Zgadnij jakie były rezultaty.
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie  

Oznaczenia wiekowe materiałów są zgodne z wytycznymi Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

 Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na ukrycie oznaczeń wiekowych materiałów zamieszczonych na stronie
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 5,00 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na 3 miesiące. 6,00 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem