Główna Poczekalnia (8) Soft (5) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
👾 Zmiana domeny serwisu - ostatnia aktualizacja: 2025-07-22, 21:51
📌 Ukraina ⚔️ Rosja Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: 38 minut temu
Prom kosmiczny
kensaikan • 2015-05-17, 19:25
Start promu kosmicznego Atlantis z Cape Canaveral, Floryda widok z samolotu.



Cytat:

Atlantis shuttle launch from Cape Canaveral, FL viewed from Southwest Flight #0921 on May 14th, 2010, flying from BWI to Ft. Lauderdale. The flight was redirected inland to stay out of the launch path. The plane is about 10 miles from the shuttle launch.

Zgłoś
Witaj użytkowniku Sadol.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

Dalsze istnienie serwisu jest możliwe jedynie dzięki niewielkim, dobrowolnym wpłatom od użytkowników. Prosimy Cię zatem o rozważenie wsparcia nas poprzez serwis Zrzutka.pl abyś miał gdzie oglądać swoje ulubione filmy ;) Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
CichaWoda 2015-05-18, 1:09
To jak sprawdzimy czy kimco szybsze?
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-18, 1:44
Powiem w skrócie i po angielsku. Not sure if troll.

@Fiscior, ale gdzie Mig, a gdzie jakiś tam podrzędny Erbus.
Zgłoś
Avatar
Glebrin 2015-05-18, 2:46
Szkoda czasu to oglądać pasażerowie mają orgazm, a nie widać wcale więcej niż z Ziemi. Zaryzykuję stwierdzeniem, że przez lornetkę byłoby dużo lepiej podziwiać. Rozumiałbym ich zapał gdyby to była rakieta typu BUK
Zgłoś
Avatar
Nevertheless 2015-05-18, 6:26 1
@CichaWoda, pograj trochę w Kerbal Space Program to załapiesz. Poważnie mówię.
Zgłoś
Avatar
piterek098 2015-05-18, 12:58
rai87 napisał/a:



Może dlatego, że ta ciężka gablota wykręca ponad 8 km/s = 28 800 km/h = Mach 25,5 (I prędkość kosmiczna). Wolna? Pffff... Conncorde - 2 270 km/h = Mach 2,04. Już wiesz dlaczego? Rakiety wynoszące osiągają tak zejebiste prędkości, że pokonują grawitację, samoloty są od niej uzależnione by latać. Do tego dochodzi zasada wytwarzania siły nośnej na płacie skrzydła. Im rzadsze powietrze (im wyżej) tym różnica ciśnienia po obu stronach płata się zmniejsza co powoduje spadek siły nośnej. Na pewnych wysokościach powietrze jest tak rzadkie, że aby wytworzyć siłę nośną trzeba silników zdolnych pokonać grawitację. Samoloty tego nie potrafią. Tyle



dodatkowo ograniczenia silników, ciężko wzbić się tak wysoko z silnikiem o spalaniu wew. z wieloma sprężarkami ,jednak turbiny dają radę ,ale też wysiadają na FL40. a no i do tego ograniczenia skrzydeł. kolega nie powiedział jeszcze o takim efekcie że przy dużych prędkościach i rozrzedzonym powietrzu powietrze jest "rozcinane" przez skrzydło i samolot leci jak kamień w dół do momentu aż nie zwolni do odpowiedniej prędkości poziomej ,albo nie natrafi na powietrze o odpowiedniej gęstości
Zgłoś
Avatar
rai87 2015-05-18, 16:29
piterek098 napisał/a:



dodatkowo ograniczenia silników, ciężko wzbić się tak wysoko z silnikiem o spalaniu wew. z wieloma sprężarkami ,jednak turbiny dają radę ,ale też wysiadają na FL40. a no i do tego ograniczenia skrzydeł. kolega nie powiedział jeszcze o takim efekcie że przy dużych prędkościach i rozrzedzonym powietrzu powietrze jest "rozcinane" przez skrzydło i samolot leci jak kamień w dół do momentu aż nie zwolni do odpowiedniej prędkości poziomej ,albo nie natrafi na powietrze o odpowiedniej gęstości



Mnogo jest czynników, które uniemożliwiają samolotom loty w kosmos. Ktoś wcześniej wspomniał, że brak tlenu do spalania mieszanki, ja podrzuciłem podstawowe, Ty dodałeś. Myślę, że temat samolotów w kosmosie można zamknąć
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-18, 17:42 1
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
rai87 2015-05-18, 19:45
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-18, 20:49
To już "na orbicie" i jest to prędkość po orbicie tzn w kółko. Przeczytaj definicję PPK i zastanów się czy rakiety i promy startują poziomo, stycznie do powierzchni Ziemi czy tez może raczej pionowo i na znacznej już wysokości zaczynają "wchodzić na orbitę". W uproszczeniu wystrzeliwuje sie je pionowo bo jest to prostsze. Poza tym nadal zapominasz, że rakieta czy prom to obiekty napędowe a nie poruszające się samą tylko nadaną na początku energią kinetyczną.
Zgłoś
Avatar
rai87 2015-05-18, 21:56
Dexter37 napisał/a:

To już "na orbicie" i jest to prędkość po orbicie tzn w kółko. Przeczytaj definicję PPK i zastanów się czy rakiety i promy startują poziomo, stycznie do powierzchni Ziemi czy tez może raczej pionowo i na znacznej już wysokości zaczynają "wchodzić na orbitę". W uproszczeniu wystrzeliwuje sie je pionowo bo jest to prostsze. Poza tym nadal zapominasz, że rakieta czy prom to obiekty napędowe a nie poruszające się samą tylko nadaną na początku energią kinetyczną.



Powyższy wywód nie zmienia faktu, że aby dostać się na orbitę i na niej pozostać potrzeba prędkości ok 9km/s.
Uparłeś się na te obiekty napędowe, a ja nigdzie nie napisałem, że poruszają się bezwładnie po początkowym nadaniu im pędu (to nie rakiety balistyczne). Wskaż gdzie tak napisałem. Silniki pracują do samego końca, do osiągnięcia orbity i wcześniej założonej prędkości i wysokości orbity (mieszczącej się pomiędzy I prędkościa i drugą). Owszem zagada się, że te 9km/s nie pojawia się ot tak. Im wyżej tym rzadsze powietrze, mniejsze opory aerodynamiczne i mniejsza grawitacja, stąd przyrost prędkości jest liniowy, a I prędkość osiąga się na granicy otwartej przestrzeni kosmicznej. No ale o tym przecież mówimy, o wyjściu w otwartą przestrzeń kosmiczną do której potrzeba jeszcze większej prędkośći. I jeszcze raz podkreślę, aby to osiągnąć, tj "polecieć w kosmos" musisz osiągnąć co najmniej I prędkość kosmiczną o bardzo wysokiej orbicie. Orbita geostacjonarna nie znajduje się w kosmosie, a w atmosferze ziemskiej. Skończyłem z Tobą. Miłej nocy

pomoc dydaktyczna:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrze%C5%84_kosmiczna

http://pl.wikipedia.org/wiki/Orbita_geostacjonarna

ps. prędkość na orbicie może dochodzić nawet do 11 km/s zgodnie ze wzorem na drugą prędkość kosmiczną.
http://fizyka.pisz.pl/strona/74.html
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-18, 22:47
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-18, 23:12
Ten komentarz został automatycznie oznaczony jako potencjalnie niewłaściwy dla osób niepełnoletnich. Zaloguj się aby go wyświetlić.
Zgłoś
Avatar
rai87 2015-05-18, 23:41
@nepster

Zgadza się, w początkowej fazie wyjaśnienia użyłem paru uproszczeń (dla łatwiejszego obrazowania), które później de facto rozwinąłem (nie spodziewałem się dyskusji). Niefortunnie użyłem kilku stwierdzeń, lub brakło przy nich cudzysłowia.

Co do wyjaśnienia działania silnika rakietowego nie mam zastrzeżeń, prosto i elegancko wyjasnione.

Ale:

W kwestii braku zależności pomiędzy malejącą siła grawitacji, a mniejszą energią potrzebną do nadania określonego pędu nie mogę się z Tobą zgodzić z wiadomych przyczyn.

Co do braku zależności pomiędzy gęstością powietrza, a wielkością siły nośnej niezbędnej do lotu poziomego również nie mogę się zgodzić z wiadomych przyczyn.

Co do stwierdzenia, że jedynym ograniczeniem samolotu z silnikiem odrzutowym jest brak tlenu w mieszance... zgadnij, nie mogę się zgodzić. Bez skrzydła (siły nośnej) nie polecisz silnikiem odrzutowym za wysoko/daleko nawet w odpowiednio bogatej w tlen mieszance (nie mówimy o locie pionowym, bo to bez sensu w przypadku samolotu).

Co do ograniczeń dla samolotów było już o tym wspominane i wymieniliśmy wspólnie wszystkie (?) czynniki uniemożliwiające nieskończone wznoszenie samolotu. I owszem brak tlenu jest jednym z nich, ale nie jedynym i ostatecznym. Wpływa na to wiele czynników.

Co do stwierdzenia o efektywności zależnej od wysokości, jedna tylko uwaga dla Ciebie, z góry założyłeś, że chodzi o silnik odrzutowy/turboodrzutowy, a nie zapominaj o turbowałowych i śmigłowych, które tracą na prędkości wraz ze spadkiem gęstości powietrza.
Zgłoś
Avatar
konto usunięte 2015-05-19, 1:19
Czekamy na silniki typu SABRE.

Powiem wam fajny zwrot klucz: utrata ciągłości spalania
Zgłoś

Oznaczenia wiekowe materiałów są zgodne z wytycznymi Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

 Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na ukrycie oznaczeń wiekowych materiałów zamieszczonych na stronie
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 5,00 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na 3 miesiące. 6,00 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem