


Jednym z atutów abramsa jest silnik, który "pojedzie" na wszystkim, od rozpuszczalnika, poprzez spirytus, nafte a na benzynie i ropie kończać. Tutaj pola ustępuje paliwożerny dizel T-90.
Abrams nie ma silnika jako takiego - posiada turbinę gazową o mocy 1500KM.
Turbina gazowa ma kilka przewag nad silnikiem wysokoprężnym, przede wszystkim z czysto konstrukcyjnego punktu widzenia jest silnikiem prostszym, ma mniej części ruchomych, jest silnikiem znacznie cichszym, tak cichym że na większych odległościach znacznie bardziej prawdopodobne jest usłyszenie klekotu gąsienic niż pracy samego silnika. Spaliny są niewidoczne, turbina gazowa oferuje też znacznie wyższą moc całkowitą. Turbina gazowa jest też lżejsza, co pozwala zaoszczędzoną masę przeznaczyć np. na lepsze opancerzenie pojazdu. Natomiast są też i wady tego rozwiązania, mimo iż turbina gazowa sama w sobie jest prostsza, jej elementy wykonane są z drogich materiałów które ulegają szybszemu zużyciu, również temperatura spalin i samego silnika podczas pracy jest wysoka (około 815C), spalanie, szczególnie na biegu jałowym jest wyższe niż w wypadku silnika wysokoprężnego.
Wiem, że w czasie Drugiej Wojny czołgiści radzieccy owijali swoje maszyny MATERACAMI, które świetnie broniły ich przed Panzerfaustami i Panzerschreckami.
Choć przed Tygrysem ich nic nie broniło


Dobrze też spojrzeć na izraelską Merkavę - kawał bydlęcia, w kórym postawiono na technikę i bezpieczeństwo, a nie na sylwetkę. Wraz z rozwojem obrony aktywnej (np. Trophy - już sprawdzony "w boju", Arena) ten trend będzie się pogłębiał.
Jeszcze inny kierunek rozwoju obrony pojazdów opancerzonych




Gadasz ze twardy to kupa złomu bo to zmodernizowany t-72M1, apotem chwalisz t-90 który jest zmodernizowaną wersją t-72BM. Na dodatek wersja na której bazuje twardy była lepsza od tej na której bazowana jest wersja produkcyjna t-90


@up
Na niemieckich czołgach byl zimmerit nie beton......
Zimmerit to jedna beton to druga sprawa. Zimmerit zapobiegał przyklejaniu min magnetycznych (chociaż co ciekawe alianci na początku byli przekonani, ze miał on za zadanie maskować i utrudnić w wykryciu pojazd; w necie krążyła gdzieś fotka jakiegoś brytyjskiego czołgu), których w sumie i tak w dużych ilościach używali tylko Niemcy. Beton miał dopancerzyć pojazd. Wiem o czym pisze

O nawet znalazłem. Cromwell:

Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na ukrycie oznaczeń wiekowych materiałów zamieszczonych na stronie