Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia Dodaj Obrazki Dowcipy Soft Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się


An-225 Mrija (ukr. Мрiя – "marzenie", kod NATO – Cossack) – sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Zbudowano tylko 1 egzemplarz (budowy drugiego nigdy nie zakończono).

Samolot zaprojektowano w celu przenoszenia orbitera Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. W chwili obecnej jedyny istniejący An-225 Mrija jest używany komercyjnie od 2001 przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków. Mimo że jest to największy obecnie używany samolot, nie jest to największy pod względem wymiarów samolot w historii – którym był amerykański Hughes H-4 Spruce Goose (Świerkowa Gęś). H-4 miał większą rozpiętość skrzydeł, ale był zdecydowanie krótszy oraz miał mniejszą masę. H-4 wykonał tylko jeden lot i jako samolot okazał się całkowicie bezużyteczny.

Mriję można było w Polsce podziwiać co najmniej dwukrotnie: 16 września 2003 na lotnisku Ławica w Poznaniu, gdy dostarczała elementy linii produkcyjnej (bęben korujący) o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych w Szczecinku oraz 3 marca 2005 na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, skąd zabrała 3 helikoptery (na pokładzie miała ich już 5, zabranych wcześniej z Kiszyniowa) do Algierii.



Widok z kokpitu


Wymiary i osiągi:



Wymiary:
Rozpiętość: 88,40 m
Długość: 84,00 m
Wysokość 18,10 m
Ładownia wewnętrzna: dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m
Powierzchnia nośna: 905 m²
Masa własna: ok. 200 000 kg
Masa użyteczna: ok. 400 000 kg
Masa ładunku: 250 000 kg
Masa całkowita: 600 000 kg
Silniki: 6 silników D-18T o ciągu 229,5 kN każdy
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 850 km/h
Prędkość minimalna: 250 km/h
Prędkość przelotowa: 800 km/h
Pułap: 10000 m
Zasięg z pełnym ładunkiem: 4500 km
Średnie zużycie paliwa: 18 ton na godzinę lotu


Ciekawostki:

- Długość ładowni Mriji jest większa, niż odległość pokonana podczas pierwszego lotu przez Flyera I (pierwszy samolot w historii).
- W ładowni An-225 zmieściłby się cały kadłub Boeinga 737.
- W filmie "2012" w rolę Antonova 500 wcielił się An-225.
- Podczas jednego, trzygodzinnego lotu 22 marca 1989, an-225 ustanowił aż 106 rekordów świata.
- 16 czerwca 2004 roku podczas lotu z Pragi do Taszkentu, maszyna miała na pokładzie największy komercyjny ładunek o masie 247 ton!




Źródła:
pl.wikipedia.org/wiki/An-225_Mrija
technowinki.onet.pl/inne/multimedia/samolot-tygodnia-an-225-mrija-najw...
YT - watch?v=xRlMsYdCuyo

podpis użytkownika

Życie jest sadistic.
Zgłoś
Avatar
k................z 2013-05-26, 20:13
mało gdzie takie gówno chyba lądować może co nie
Zgłoś
Avatar
TomdeX 2013-05-26, 20:19 1
Wyhamowanie takiego kolosa, zwłaszcza z kilkunastoma tonami na pokładzie potrzebuje odpowiedniego pasa. Są lotniska, gdzie to niestety nie wyląduje.

podpis użytkownika

Życie jest sadistic.
Zgłoś
Avatar
TomdeX 2013-05-26, 20:21 1
TheVill napisał/a:

Ten drugi egzemplarz:

cdn-airliners.net/aviation-photos/photos/3/0/9/1966903.jpg

Według planów miał być ukończony w roku bodajże 2009, ale brakło na to funduszy i jego dalsza budowa została wstrzymana.



Dokończenie budowy oszacowano na 300 mln USD, nie opłacało się to firmie, jednak gdyby pozwoliła do dokończenie budowy samolot byłby gotowy w 3 lata.

podpis użytkownika

Życie jest sadistic.
Zgłoś
Avatar
Brzydkii 2013-05-26, 21:14
Niezłe bydle, nie ma co.
Zgłoś
Avatar
z................1 2013-05-26, 21:18
@ TomdeX
Kilkunastoma?
Zgłoś
Avatar
TomdeX 2013-05-26, 21:35
zagiel1111 napisał/a:

@ TomdeX
Kilkunastoma?



Dobra, kilkaset Mój błąd, biję się w pierś.

podpis użytkownika

Życie jest sadistic.
Zgłoś
Avatar
s................r 2013-05-26, 23:20
Szkoda, ze sterowce praktycznie zostaly wykluczone z uzytkowania komercyjnego. Istnieja pewne problemy, np. z helem, ale udzwig to mialy by ogromny, nie mowiac o mozliwosci ladowania.
Zgłoś
Avatar
D................w 2013-05-27, 10:38 1
Porządny materiał zawsze piwko dostanie.
Zgłoś
Avatar
mjrZenada 2013-05-27, 19:15 1
Zgłoś
Avatar
LatającyKumszownik 2013-05-29, 21:57
Fajne PIWKO ale On ma więcej miejsca w kokpicie niż ja w mieszkaniu na studiach
Zgłoś
Avatar
J................y 2013-05-30, 17:30
Antonow całkiem niedawno lądował na lotnisku w Świdniku gdzie odbierał śmigłowce od PZL Świdnik.
Zgłoś
Avatar
mati_ursus 2013-12-13, 14:02
W Świdniku lądował jego mniejszy brat An-124;)
Zgłoś