
Filmik może niezbyt sadystyczny ale pokazujący dwie fajne (moim zdaniem) rzeczy:
1. Test dysz
2. Kopyto jakim dysponuje ten samolot
Zasada jest taka, że im dysza "węższa" tym powietrze szybciej przepływa a tym samym silnik generuje większy ciąg. Oczywiście po włączeniu dopalania dysza musi się rozszerzyć, bo ciśnienie gazów jest tak duże że rozj🤬oby silnik

W F-15C zamontowano dwa silniki Pratt&Whitney F100-PW-220 dające sumarycznie ok 22 ton ciągu co widać, bo samolot po prostu zap🤬la w niebo...
Jako ciekawostkę mogę podać, że W większość silników odrzutowych dysze sterowane są przez siłowniki w których przepływa płyn hydrauliczny pod ciśnieniem. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że dysze w tych silnikach napędzane są pneumatycznie gazami wylotowymi, niby nic szczególnego ale w praktyce ma to fajny efekt uboczny w postaci tzw. zipping sound w trakcie przechodzenia w skrajne położenia (np. w 0:23).
W 1:39 pilot daje po garach i robi unrestricted climb. Ale moc !
Tutaj (od 0:23) dobrze słychać jak pilot pracuje przepustnicą: