Koła obręczowe składają się z koła bosego – piasty (które nabijane jest na podpiaście osi), obręczy i pierścienia zaciskowego. Koło bose może być ramienne lub tarczowe. Te pierwsze wykonywane są zawsze jako staliwne, natomiast koła tarczowe mogą być staliwne lub kute.
Obręczowanie czyli proces mocowania obręczy na kole bosym polega na podgrzaniu obręczy przez rezystancję prądu elektrycznego do temperatury ponad 250 st. Celsjusza. Zgodnie z zasadą rozkurczania termicznego stali, obręcz zwiększa swoją średnicę w wyniku czego może być nabita na koło bose. W rowku obręczy specjalną walcarką osadza się natomiast pierścień zaciskowy. W procesie stygnięcia obręcz kurczy się i samoczynnie zaciska na kole bosym, a pierścień zaciskowy stanowi dodatkowe zabezpieczenie omówionego połączenia skurczowego.
Więcej na
Transportszynowy.pl
koło bose
koło z obręczą