Główna Poczekalnia Dodaj Obrazki Dowcipy Soft Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
Avatar
naszekonto2 2025-05-17, 18:02
radek225 napisał/a:

- ile lat istnieje kolej?
- grubo ponad 200 lat, od niemal samego początku XIX wieku
- skład pociągu porusza się po szynach do przodu i do tyłu, widziałeś by jeździły w pełni autonomiczne składy?
- nie



Po Kopenhadze jeździ autonomiczne metro. Można usiąść przed przednią szybą, nawet są naklejki imitujące kokpit sterowniczy aby dzieci mogły sie pobawić.
Zgłoś
Avatar
radek225 2025-05-17, 18:38 1
naszekonto2 napisał/a:

Po Kopenhadze jeździ autonomiczne metro. Można usiąść przed przednią szybą, nawet są naklejki imitujące kokpit sterowniczy aby dzieci mogły sie pobawić.



Będąc w Barcelonie jechałem metrem i metro podmiejskie jest w pełni autonomiczne, ale odcinki metra w mieście kierowane są przez maszynistę. I patrz, minęło ponad 200 lat, by pojazd który de facto porusza się do przodu albo do tyłu, w jedynie obu kierunkach mógł być autonomiczny w niektórych warunkach.

podpis użytkownika

"Najlepszą formą obrony jest atak" - Adolf Hitler
Zgłoś
Avatar
PogromcaczarnuchówKKK 2025-05-17, 21:54
Typowi chyba zrobiło się zwarcie w mózgu.
Zgłoś
Avatar
żyd.komornik88 2025-05-17, 22:43
smc napisał/a:

Jak autonomiczne ciężarówki przejmą już transport, to kierowcy będą stali jako tirówki przy drodze.



ty razem z nimi
Zgłoś
Avatar
pSTANLEY 2025-05-18, 2:52
radek225 napisał/a:

Nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz. Sam jeżdżę TIRem, gardzę tą grupą zawodową. Ja tylko jeżdżę ciężarówką, nie mam mentalności TIRowca. Jest to najbardziej skłócona i poróżniona grupa zawodowa, to widać i czuć na drodze. Jeszcze 1.5 roku zostało mi w tym zawodzie, ale do brzegu. 5 lat temu jak zaczynałem jeździć to szkoliło mnie takie stare drwajwerzysko. Wtedy było głośno o Tesli Semi, czyli prototypem autonomicznej ciężarówki. Rzuciłem do niego podobnym tekstem, że jak to się upowszechni to kierowcy ciężarówek znikną. On tylko na mnie popatrzył i się zapytał:
- ile lat istnieje kolej?
- grubo ponad 200 lat, od niemal samego początku XIX wieku
- skład pociągu porusza się po szynach do przodu i do tyłu, widziałeś by jeździły w pełni autonomiczne składy?
- nie
- to co młody za głupoty pieprzysz?
Warszawskie metro, którego schemat do niedawna można było rozrysować na ołówku albo patyczku po lodzie nie jest i nie będzie autonomiczne. Ruch na torach jest dużo bardziej przewidywalny, a i tak nie powierzono składów automatom, tylko dalej zatrudnia się maszynistę. Ruch na drodze, samochodów ciężarowych jest dużo bardziej złożony, są setki zmiennych i nie ma tu miejsca na automatyzację. Autostradą TIRem może kierować małpa, ale gdy ciężarówka jedzie landówkami, krajówkami, wjeżdża w miasto tu zaczynają się komplikacje. Śmiem twierdzić, że nie będzie w pełni autonomicznych ciężarówek nie tylko w tym dziesięcioleciu, ale w tym wieku i za naszego życia. Mogą powstać półautonomiczne ciężąrówki jadące same po autostradzie, a przy zjeździe z autostrady człowiek przejmuje kontrolę, ale autonomiczna ciężarówka? Zapomnij.



Masz trochę racji, ruch drogowy jest niesamowicie złożony i wydaje się że nie ma szans na autonomię w tym przypadku, jednak kiedy powiedziałbyś twojemu ojcu gdy był młody że za 30-40 lat każdy będzie miał w kieszeni superkomputer połączony siecią z innymi superkomputer ami w kieszeniach innych ludzi to też by ci nie uwierzył. Moc obliczeniowa rośnie teraz roku na rok w niesamowitym tempie i nie zdziwił bym się gdyby autonomiczne pojazdy były normą za 10-15 lat. Kiedy miałem w 2007 pierwszego smartfona to też każdy pukał się w głowę mówiąc mi że to fanaberia i nigdy się nie przyjmie. Rzeczywistość zweryfikowała jednak to co mówili w oczywisty dla nas wszystkich sposób. Oczywiście nie wykluczam tego że będzie tak jak mówisz, algorytmy sterujące pojazdami są niesamowicie skomplikowane i zapewne w tym momencie pełne błędów i ta technologia może wymagać jeszcze dekad rozwoju, jednak patrzac na rozwój tej dziedziny nie wykluczałbym rychłego przełomu.
Zgłoś
Avatar
elim 2025-05-18, 14:33
radek225 napisał/a:

Nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz. Sam jeżdżę TIRem, gardzę tą grupą zawodową. Ja tylko jeżdżę ciężarówką, nie mam mentalności TIRowca. Jest to najbardziej skłócona i poróżniona grupa zawodowa, to widać i czuć na drodze.



Znajomy kierowca ciężarówki kiedyś rzucił mi tekstem że w poniedziałek to tirowcy są jak koledzy, a w piątek jak najwięksi wrogowie bo trzeba zdążyć przed weekendem.
Zgłoś
Avatar
420710247365 2025-05-18, 19:42
skywalker75 napisał/a:

Nie nastąpi to w ciągu kilkunastu najbliższych lat. Tak że większość kierowców może spać spokojnie. Tego rodzaju rewolucja wymaga po prostu gigantycznych inwestycji po stronie klientów firm transportowych. Np taki Lidl do którego dostawy są kilka razy dziennie Wymagać to będzie dostosowania i znormalizowania podjazdów, czyli np remontów ulic i przebudowy cały parkingowy. Potem trzeba będzie przebudować rampy rozładunkowe tak żeby można było autonomicznie wyładowywać palety. Dostawy odbywają się często w nocy, kiedy nie ma załogi sklepu. Potem trzeba będzie jakoś znormalizować załadunek pustych palet , skrzynek, koszy czyli tych wszystkich opakowań zwrotnych i transportowych w których cały towar jest dostarczany . Podobne inwestycje trzeba będzie zrobić w centrach logistycznych gdzie towar jest konfekcjonowany. Tak samo u dziesiątków często bardzo małych producentów i dostawców. Których nie będzie na to stać. A teraz pomyśl sobie, że ktoś powie, ze te wszystkie remonty i inwestycje dokonają nie robitnicy, murarze elektrycy itp oraz kierowcy tylko AI.
Pozdro dla truckerow



Nie dojdzie nawet do przymiarek do takich przemian gdyż firmy ubezpieczeniowe nie podejmą się ubezpieczać autonomicznych ciężarówek w każdym razie nie w sytuacji kiedy istnieje też na tych samych drogach ruch pojazdów z ludźmi w środku. Musieliby najpierw wszystkim pozabierać prawa jazdy i puścić na drogi jedynie automatyczne pojazdy skoordynowane ze sobą.
Zgłoś