Główna Poczekalnia Dodaj Obrazki Dowcipy Soft Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
Kilka scen przedstawiających myśliwce, które łamią bariere dźwięku



W sumie niezły widoczek

Jak było to sorry

podpis użytkownika

"Tak, nie zawsze znaczy nie" - Krówka
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 16:00 1
Co to za lej z pary wodnej (?) się tworzy przy przekraczaniu prędkości dźwięku? Potrafi ktoś wytłumaczyć?
Zgłoś
Avatar
Krówka 2012-11-30, 16:02 15
To para wodna. Tworzy ona lej pod wpływem fali uderzeniowej.

tzw. Obłok Prandtla-Glauerta

podpis użytkownika

"Tak, nie zawsze znaczy nie" - Krówka
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 16:04 1
Jest tzw. obłok Prandtla-Glauerta.
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 16:06 36
Zgłoś
Avatar
Orlik 2012-11-30, 16:14
Nie wszystkie samoloty na filmiku pokonały prędkość dźwięku. Obłok Prandtla-Glauerta powstaje przy prędkości bliskiej prędkości dźwięku. Jak słyszymy grzmot, to wtedy wiadomo, że przekroczył prędkość 1Ma, czyli prędkość dźwięku.
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 16:42
coś pięknego i kurewsko głośnego widziałem to na żywo jak byłem w Holandii
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 16:55
Fake, nie ma Guile'a
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 17:59 10
Moje zdjęcie F/A 18 Szwajcarów z SIAF na Słowacji z tego roku. Co prawda nie przekroczył bariery dźwięku, ale był blisko

Zgłoś
Avatar
BurakCebulak 2012-11-30, 20:51
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-11-30, 21:56 2
Obłok pary wytwarza się przy prędkości transsonicznej, samolot jest wtedy na granicy bariery dźwięku. W niektórych miejscach na kadłubie i skrzydłach powietrze przepływa z prędkością większą niż dźwięk i stąd to zjawisko. Dużo zależy od oporów czołowych, kształtu skrzydeł no i wilgotności - im większa tym chmurka efektowniejsza



Na niektórych samolotach chmurki prawie nie widać, bo mają bardzo małe opory aerodynamiczne. Z reguły też na takich maszynach na pokazach w trakcie wykonywania tzw. high speed passa prędkość to z reguły mach 0.95, bo ryzyko przełamania bariery dźwięku jest zbyt duże. Np. F-16 jest pod tym względem dosyć niebezpieczny, bardzo małe opory czołowe i duży nadmiar ciągu powodują, że margines bezpieczeństwa musi być większy.
Zgłoś
Avatar
bongo6980 2012-12-01, 0:22
A jak samolot przekroczy już prędkość dźwięku, Macha to powstaje tzw Stożek Macha. Dobrze mówię? upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Mach_cone.svg edupedia.pl/entry_img/fizyczny/f08.jpg
Zgłoś
Avatar
Stasiw 2012-12-01, 1:02 2
Stożek Macha polega mniej więcej na tym:
1. Ma<1 Czyli widząc nadlatujący samolot już go słyszymy.
2. Ma=1 Słyszymy go w momencie gdy znajduję się na naszej wysokości (w jednej linii z naszą pozycją)
3. Ma>1 Słychać samolot dopiero gdy nas minie, tak jakby z opóźnieniem. Po prostu dźwięk rozchodzi się wolniej niż porusza się wytwarzający go obiekt.
Dziękuje studenci, za tydzień kolokwium!
Zgłoś
Avatar
Konto usunięte 2012-12-01, 3:12 1


prawdziwy sonic boom
Zgłoś