
📌
Ukraina ⚔️ Rosja
- ostatnia aktualizacja:
Dzisiaj 13:56



To To tam nic w porównaniu do skrzyni biegów w ciągniku T-25 produkcji radzieckiej.



krótkie biegi dają "więcej mocy" na koła pojazdu, teoretycznie przyśpieszanie jest lepsze ale musimy często zmieniać biegi.
Ponieważ ciężarówki są ciężkie potrzebują dużo mocy na koła i dlatego mają dużo krótkich biegów.
Jak masz możliwość jazdy z kimś nawet zwykłym samochodem to niech pokaże Ci jak wygląda ruszanie z 3/4 osobówka, samochód ledwo ruszy i z czasem zacznie coraz bardziej przyśpieszać aż dojdzie do maksymalnej mocy. Gdy ruszamy z 1 samochód od razu ma dużo mocy.
Pewnie jak zwykle pokręciłem ale jak coś to mogę dokładniej wyjaśnić
Ponieważ ciężarówki są ciężkie potrzebują dużo mocy na koła i dlatego mają dużo krótkich biegów.
Jak masz możliwość jazdy z kimś nawet zwykłym samochodem to niech pokaże Ci jak wygląda ruszanie z 3/4 osobówka, samochód ledwo ruszy i z czasem zacznie coraz bardziej przyśpieszać aż dojdzie do maksymalnej mocy. Gdy ruszamy z 1 samochód od razu ma dużo mocy.
Pewnie jak zwykle pokręciłem ale jak coś to mogę dokładniej wyjaśnić






Jakby kto był zainteresowany to podam trochę info do podobnych filmików i nie tylko:
Blog: nolibab3.blogspot.ca/
Kanał YT: youtube.com/user/nolibab3
Twarzoksiążka: facebook.com/nolibab3
Blog: nolibab3.blogspot.ca/
Kanał YT: youtube.com/user/nolibab3
Twarzoksiążka: facebook.com/nolibab3

w kazdym samochodzie mozna zmienic biegi bez sprzegla. wyobraz sobie dwie kręcące się zębatki: jedna napędzana przez silnik, druga przypięta do kół. sprzęgło służy do odłączenia napędu jednej z nic (w duuuuużym uproszczeniu), tak, żeby druga mogła wskoczyć. zmiana biegow bez sprzegla polega na tym ze pedałem (hehe) gazu regulujesz prędkość jednej zębatki tak, żeby była mniejwięcej równa prędkości drugiej. robisz to na wyczucie i na pamięć. jak myślisz, że masz dobre obroty wpychasz bieg na sile. w nowszym samochodzie bedzie Ci bardzo ciężko jeśli masz sporą różnicę prędkości obrotowych, w starszym jak źle ogarniesz to pchając na siłę połamiesz zębatki. żeby sztuczka działała samochód musi jechać.
ps. wiem, że mega ogólnikowe itp, tak tylko poglądowo mówie o co cho
ps. wiem, że mega ogólnikowe itp, tak tylko poglądowo mówie o co cho

Im więcej przełożeń tym mniej utraty mocy, a im mniej mocy marnujemy tym efektywniej możemy ją wykorzystać.
Przykładowe (na szybko robione) wykresy bilansu Mocy na koła do mocy niedostępnej.
Dla 5 przełożeń:
Dla 8 przełożeń:
Widać, że im więcej przełożeń tym efektywniej możemy wykorzystać moc przekazywaną na koła. Nie ma spadków mocy i mocy niewykorzystanej. To tak jakbyście mieli ruszać z 1 biegu i wrzucać na 5 (zakładając, że dostępne macie tylko te 2 biegi). Dokładając pomiędzy teoretyczną 1 i 5 więcej przełożeń sprawiamy,że pojazd będzie przyspieszał równomiernie bardziej "gładko" można powiedzieć liniowo. To tak na chłopski rozum. Prościej wytłumaczyć się nie da.
Przykładowe (na szybko robione) wykresy bilansu Mocy na koła do mocy niedostępnej.
Dla 5 przełożeń:

Dla 8 przełożeń:

Widać, że im więcej przełożeń tym efektywniej możemy wykorzystać moc przekazywaną na koła. Nie ma spadków mocy i mocy niewykorzystanej. To tak jakbyście mieli ruszać z 1 biegu i wrzucać na 5 (zakładając, że dostępne macie tylko te 2 biegi). Dokładając pomiędzy teoretyczną 1 i 5 więcej przełożeń sprawiamy,że pojazd będzie przyspieszał równomiernie bardziej "gładko" można powiedzieć liniowo. To tak na chłopski rozum. Prościej wytłumaczyć się nie da.

jakoś europejsko mi wygląda wewnątrz ta kabina coś jak w Mercedes 1861 albo DAF XF :/
Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na ukrycie oznaczeń wiekowych materiałów zamieszczonych na stronie