Fabryka benzyny syntetycznej w Policach (niem. Hydrierwerke Pölitz)-
- jedna z 12 fabryk wzniesionych przez IG Farben Industrie produkująca paliwo płynne z węgla (benzyna syntetyczna). Produkcja benzyny odbywała się według procesu technologicznego Bergiusa opracowanego w latach 20. XX wieku. Paliwo było produkowane na potrzeby niemieckiej armii, ponieważ Niemcy nie posiadali dostępu do złóż ropy naftowej. W roku 1943 zakład ten produkował 15% niemieckich paliw syntetycznych (577.000 ton). Benzyna najlepszej jakości trafiała na lotniska Luftwaffe, bardzo wysokiej jakości przeznaczona była dla U-Bootów, gorsza – dla okrętów nawodnych Kriegsmarine, natomiast paliwo ciężkie, oleje i smary - dla czołgów i pojazdów Wehrmachtu. Produkty uboczne, takie jak: smoły, sadza, odpadki były przeznaczone dla przemysłu farmaceutycznego.
Jednoosobowy bunkier
Widok fabryki z lotu ptaka, po prawej widoczne kratery od bomb
Reszta w komentarzach
Udostępnij na Facebooku
Skopiuj link
konto usunięte
2012-09-02, 14:02
konto usunięte
2012-09-02, 14:02
Kiedyś dokumencik o tym oglądałem.
konto usunięte
2012-09-02, 14:05
ja też, na Discovery History, nawet maraton był i chyba 3 czy 4 odcinki o takich miejscach..
konto usunięte
2012-09-02, 14:08
Ja na tvp1. Lata temu.
Historia
Budowę fabryki rozpoczęto w 1937 r. kosztem 2 miliardów marek. Wybuch II wojny światowej przyspieszył rozbudowę fabryki dzięki napływowi taniej siły roboczej z podbitych krajów. Fabrykę postawiono w miejscu zakładu Norddeutsche Mineralöwerke GmbH, regenerującego paliwo okrętowe. Zajmowała ona powierzchnię 1500 ha, z czego 200 ha stanowiła zwarta zabudowa infrastruktury zakładowej – budowle naziemne, podziemne, kanały z instalacją, rurami, ogromne silosy, studnie oraz sieć dróg z linią kolejową i bocznicą. W Hydrierwerke Pölitz podczas 5 lat trwania wojny pracowało 30 tys. niewolników. 13 tysięcy zmarło z wycieńczenia, ciężkiej pracy, chorób, braku opieki lekarskiej lub zostało zamordowanych. Mimo alianckich nalotów trwających od 1940 zniszczona fabryka, produkowała benzynę do kilku miesięcy przed zakończeniem wojny.
Elewator węglowy
Wieża wartownicza
Podziemia
Oprócz infrastruktury naziemnej fabryka posiadała rozbudowane podziemia w postaci kanałów, basenów, bunkrów czy piwnic. Podziemia od lat 40. XX wieku są częściowo zalane wodą. Obecnie są siedliskiem 600 nietoperzy. Większość zalanych kanałów spełniała funkcje technologiczne, choć niektórzy przypuszczają, że pod ziemią mogła znajdować się "kilkukondygnacyjna, największa w Europie fabryka benzyny syntetycznej".
Zalane podziemia nie są przeznaczone do zwiedzania. Z relacji płetwonurków, którzy badali podziemia w roku 1971 wynika, że znajdują się tam "duże fragmenty bliżej nieznanych instalacji" pokrytych parafiną.
Misja Gryf
Wizualizacja
Fabryka obecnie
Pozostałości po dawnej fabryce zostały przystosowane do zwiedzania. Obecnie jest wytyczona ścieżka turystyczno – dydaktyczna, którą opiekuje się Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Polickiej „SKARB”. W każdą sobotę o godz. 13:00 można nieodpłatnie zwiedzić fabrykę z przewodnikiem. Eksponaty związane z fabryką można obejrzeć w Bunkrze przy ul. Spółdzielczej 31, zagospodarowanym przez Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Polickiej "SKARB".
http://skarb.police.pl/
http://www.politz.republika.pl/strona/index.html
Zdjęcia
Zdjęcia 2
Wiki
No i co, skończa się zasoby ropy to będziemy produkować z węgla, aż węgiel się skończy
W końcu ktoś, kto opisuje skąd ma informacje, daje linki i źródła! Brawo!
konto usunięte
2012-09-03, 2:00
konto usunięte
2012-09-04, 18:31
iceman_@ Ale ty jesteś głupi jeśli tak myślisz naprawdę, a nie trollujesz.
konto usunięte
2012-09-04, 18:37
Jestem ciekawy ile teraz by wynosiła cena za baryłkę ropy z węgla ciekawe czy przy obecnych cenach ropy byłoby to opłacalne. Węgla mamy dużo a jak nie to zawsze można go sprowadzić z Australii czy Ukrainy i uniezależnić się bardziej od Rosji.
konto usunięte
2012-09-04, 18:50
Polecam zwiedzić, jestem ze Szczecina i to miejsce robi niesamowite wrażenie
Sory nie chodziło mi o cenę baryłki ropy tylko cenę litra benzyny.