Fabryka benzyny syntetycznej w Policach (niem. Hydrierwerke Pölitz)-
- jedna z 12 fabryk wzniesionych przez IG Farben Industrie produkująca paliwo płynne z węgla (benzyna syntetyczna). Produkcja benzyny odbywała się według procesu technologicznego Bergiusa opracowanego w latach 20. XX wieku. Paliwo było produkowane na potrzeby niemieckiej armii, ponieważ Niemcy nie posiadali dostępu do złóż ropy naftowej. W roku 1943 zakład ten produkował 15% niemieckich paliw syntetycznych (577.000 ton). Benzyna najlepszej jakości trafiała na lotniska Luftwaffe, bardzo wysokiej jakości przeznaczona była dla U-Bootów, gorsza – dla okrętów nawodnych Kriegsmarine, natomiast paliwo ciężkie, oleje i smary - dla czołgów i pojazdów Wehrmachtu. Produkty uboczne, takie jak: smoły, sadza, odpadki były przeznaczone dla przemysłu farmaceutycznego.
Jednoosobowy bunkier
Widok fabryki z lotu ptaka, po prawej widoczne kratery od bomb
Reszta w komentarzach
S................f
2012-09-02, 14:02
nak🤬iaj, nie czekaj
..................
2012-09-02, 14:02
Kiedyś dokumencik o tym oglądałem.
S................f
2012-09-02, 14:05
ja też, na Discovery History, nawet maraton był i chyba 3 czy 4 odcinki o takich miejscach..
..................
2012-09-02, 14:08
Ja na tvp1. Lata temu.
Historia
Budowę fabryki rozpoczęto w 1937 r. kosztem 2 miliardów marek. Wybuch II wojny światowej przyspieszył rozbudowę fabryki dzięki napływowi taniej siły roboczej z podbitych krajów. Fabrykę postawiono w miejscu zakładu Norddeutsche Mineralöwerke GmbH, regenerującego paliwo okrętowe. Zajmowała ona powierzchnię 1500 ha, z czego 200 ha stanowiła zwarta zabudowa infrastruktury zakładowej – budowle naziemne, podziemne, kanały z instalacją, rurami, ogromne silosy, studnie oraz sieć dróg z linią kolejową i bocznicą. W Hydrierwerke Pölitz podczas 5 lat trwania wojny pracowało 30 tys. niewolników. 13 tysięcy zmarło z wycieńczenia, ciężkiej pracy, chorób, braku opieki lekarskiej lub zostało zamordowanych. Mimo alianckich nalotów trwających od 1940 zniszczona fabryka, produkowała benzynę do kilku miesięcy przed zakończeniem wojny.
Elewator węglowy
Wieża wartownicza
Podziemia
Oprócz infrastruktury naziemnej fabryka posiadała rozbudowane podziemia w postaci kanałów, basenów, bunkrów czy piwnic. Podziemia od lat 40. XX wieku są częściowo zalane wodą. Obecnie są siedliskiem 600 nietoperzy. Większość zalanych kanałów spełniała funkcje technologiczne, choć niektórzy przypuszczają, że pod ziemią mogła znajdować się "kilkukondygnacyjna, największa w Europie fabryka benzyny syntetycznej".
Zalane podziemia nie są przeznaczone do zwiedzania. Z relacji płetwonurków, którzy badali podziemia w roku 1971 wynika, że znajdują się tam "duże fragmenty bliżej nieznanych instalacji" pokrytych parafiną.
Misja Gryf
Wizualizacja
Fabryka obecnie
Pozostałości po dawnej fabryce zostały przystosowane do zwiedzania. Obecnie jest wytyczona ścieżka turystyczno – dydaktyczna, którą opiekuje się Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Polickiej „SKARB”. W każdą sobotę o godz. 13:00 można nieodpłatnie zwiedzić fabrykę z przewodnikiem. Eksponaty związane z fabryką można obejrzeć w Bunkrze przy ul. Spółdzielczej 31, zagospodarowanym przez Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Polickiej "SKARB".
http://skarb.police.pl/
http://www.politz.republika.pl/strona/index.html
Zdjęcia
Zdjęcia 2
Wiki
No i co, skończa się zasoby ropy to będziemy produkować z węgla, aż węgiel się skończy
W końcu ktoś, kto opisuje skąd ma informacje, daje linki i źródła! Brawo!
i................_
2012-09-03, 2:00
no i zamiast zalewać kopalnie trzeba było postawić taką fabrykę, eeh Polska
chyba lepiej by było jakbyśmy się z Hitlerem skumali
e................k
2012-09-04, 18:31
iceman_@ Ale ty jesteś głupi jeśli tak myślisz naprawdę, a nie trollujesz.
[quoteBenzyna najlepszej jakości trafiała na lotniska Luftwaffe, bardzo wysokiej jakości przeznaczona była dla U-Bootów, gorsza – dla okrętów nawodnych Kriegsmarine, natomiast paliwo ciężkie, oleje i smary - dla czołgów i pojazdów Wehrmachtu. Produkty uboczne, takie jak: smoły, sadza, odpadki były przeznaczone dla przemysłu farmaceutycznego.]
taka uwaga, u-booty pływały na dieslach na rope, cała reszta kriegsmarine na mazucie czy innym gównie. Czołgi i większość pojazdów lądowych jeździły na benzyniakach. tylko ruscy się dorobili czołgów na rope
r................3
2012-09-04, 18:37
kiedyś chciałem napisać coś podobnego jak iceman_ ale przewidziałem taką reakcje
mówie/pisze serio byłoby lepiej gdyby naszym krajem rządzili niemcy jak te k🤬y w garniturach o kraj by lepiej dbali porównajcie sobie ich kraj do naszego są bardzo podobne ale ich kraj nie jest tak pop🤬lony jak nasz. Nie będe tutaj argumentował to i tak nie ma najmniejszego sensu
Jestem ciekawy ile teraz by wynosiła cena za baryłkę ropy z węgla ciekawe czy przy obecnych cenach ropy byłoby to opłacalne. Węgla mamy dużo a jak nie to zawsze można go sprowadzić z Australii czy Ukrainy i uniezależnić się bardziej od Rosji.
V................0
2012-09-04, 18:50
Polecam zwiedzić, jestem ze Szczecina i to miejsce robi niesamowite wrażenie
Sory nie chodziło mi o cenę baryłki ropy tylko cenę litra benzyny.