viader80 napisał/a:
u mnie w pracy są okazy co ciągle narzekają na ukraińców, na szczepionki, są za płatnościa tylko gotówką, że rząd ich dyma i co na kogo zagłosowali na platformę i teraz chcą na szambelana. a jak im mówię że jest partia co spełnia ich oczekiwania to mówią, że to faszyści. i jak w tym kraju ma się coś zmienić
to jest dosłownie problem natury neurologicznej: odruchy wyuczone (wytresowane jak u psa) przetwarzane są przez móżdżek, a świadome decyzje przez korę mózgową, która przejmuje funkcje poznawcze kiedy jest w stanie. Obie te części mózgu pracują na totalnie rożnej skali złożoności procesów poznawczych, gdzie móżdżek jest jak drewniane liczydło, a kora jak super-komputer. No i tu jest sedno problemu, bo duża część ludzi przetwarza informacje na leniwym automatycznym biegu, czyli móżdżkiem, bo to jest prostsze i pochłania mniej energii, ale móżdżek nie potrafi odszyfrować kłamstwa, uczyć się, analizować, on tylko odtwarza schematy.
Używanie kory i świadome przetwarzanie informacji jest męczące, zużywa o wiele więcej energii, więc ludzie tego unikają jak mogą.
Koordynatorzy propagandy doskonale rozumieją ten mechanizm od bardzo dawna i doskonale nauczyli się go wykorzystywać, dzięki czemu formułują komunikaty w taki sposób, aby wytresować móżdżek i omijać korę. A my w swojej naiwności nazywamy te komunikaty głupimi i pozbawionymi sensu.
przykłady:
1. Informacja obiektywna
„W ciągu ostatniego roku ceny żywności wzrosły o 15%, co stanowi najwyższy wzrost od dekady.”
Neutralna, bazuje na danych, wymaga analizy i kontekstu.
Transformacja w przekaz dla móżdżka:
„Ludzie głodują, a wrogowie narodu się bogacą! Czy będziemy na to patrzeć?”
Silne emocje (strach, gniew), brak konkretów, podział na „my” i „oni” – reakcja automatyczna.
2. Informacja obiektywna
„Wprowadzenie nowego podatku ma na celu zwiększenie budżetu na infrastrukturę.”
Stwierdzenie faktu, możliwe do zweryfikowania.
Transformacja w przekaz dla móżdżka:
„Nowy podatek? Czyli kolejne złodziejstwo! Jak długo damy się okradać?!”
Brak informacji o celu podatku, skupienie na emocji („złodziejstwo”), aktywacja instynktownej reakcji.
3. Informacja obiektywna
„W najbliższą sobotę odbędzie się protest przeciwko reformie edukacji.”
Czysta informacja – kto, kiedy, dlaczego.
Transformacja w przekaz dla móżdżka:
„W sobotę wyjdą na ulice, żeby zniszczyć naszą przyszłość! Prawdziwi obywatele nie mogą na to pozwolić!”
Silne nacechowanie emocjonalne, podział na „nas” i „nich”, wywołanie odruchowej reakcji (obrona przed zagrożeniem).
podsumowując: Obiektywne informacje trafiają do kory, zmienione w emocjonalne wyzwalacze – do móżdżku.